Каталог товарів
Працюємо з 8:00 до 23:00 без вихідних
(050) 65-55-216
Зателефонуйте нам
Працюємо з 8:00 до 23:00 без вихідних
Каталог товарів
Каталог товарів
(050) 65-55-216
Зателефонуйте нам
Працюємо з 8:00 до 23:00 без вихідних
Каталог товарів

Законопроєкт 7198: компенсація за зруйноване житло

Війна, яку почала РФ проти українського народу 24 лютого, поставила багато завдань як перед урядом України, так і перед цивільними громадянами, які постраждали внаслідок терористичних дій країни-агресора. Серед них і відновлення зруйнованої інфраструктури міст, селищ міського типу та сіл, де знищено багато житлових і нежитлових споруд.

Про що йдеться у законопроєкті 7198?

Законопроєкт 7198, автором якого є голова партії «Слуга народу» Олена Шуляк, – це нормативний акт, призначений для врегулювання питань щодо компенсації за пошкодження чи знищення нерухомості внаслідок російського вторгнення. Метою створення такого проєкту, який прийняли у першому читанні ще 1 квітня, стала своєчасна підготовка необхідної законодавчої бази для оперативного відновлення країни після отримання міжнародного фінансування. Це цілком логічний та виважений хід, спрямований на те, щоб люди, які залишилися без даху над головою через злочинні дії російської армії та уряду країни-агресора, відчули себе більш впевнено, а Президент України та його команда могли висловити свою солідарність з народом та готовність швидко усунути наслідки страшної війни.

Цікаво те, що у проєкті закону про відновлення зруйнованої та пошкодженої нерухомості йдеться про компенсації лише громадянам України. Автори офіційного документа свідомо виключили з переліку тих, хто має право претендувати на отримання компенсації юридичних осіб. На користь такого рішення виступає досить вагомий аргумент: юридичні особи, які володіють житловим фондом, – це переважно бізнес. Незважаючи на те, що підприємцям теж доводиться дуже складно під час війни, звичайні громадяни перебувають у більш скрутному становищі, тому їх інтереси у пріоритеті.

Деякі фахівці ставлять питання про те, якою буде Україна після відновлення – колишньою чи більш сучасною, який план має уряд щодо майбутніх архітектурних рішень. Міністр інфраструктури розповів, що після війни в України будуть проєктуватися абсолютно нові для української території будинки на зразок ізраїльських. Там обов'язково буде укріплений підземний паркінг.

Як отримати компенсацію за житло, пошкоджене під час війни?

Відповідно до положень нормативного акту, на отримання коштів можуть розраховувати виключно громадяни України, які належать до однієї з наступних категорій:

  • власник пошкодженого/зруйнованого об`єкту;
  • особа, яка інвестувала кошти або здійснювала фінансування будівництва об`єктів нерухомості, при умові наявності офіційного дозволу, якщо будівля не була прийнята в експлуатацію;
  • член ЖБК, який викупив квартиру або інше приміщення житлового кооперативу, але не встиг оформити документи про законне право власності;
  • спадкоємець особи або осіб із будь-якої категорії з перерахованих вище.

Щодо цих положень є суперечливі думки. Деякі фахівці стверджують, що невключення до цього списку іноземних громадян є порушенням. Але автор законопроєкту О. Шуляк надала роз'яснення по цьому питанню. Взаємодія між РФ та Україною до початку війни була досить тісною, багато російських громадян є власниками об'єктів нерухомості на українській території. Оскільки житло, яке їм належить, теж було знищене чи пошкоджене, законодавець свідомо виключив їх із переліку осіб, які мають право на отримання компенсації за зруйноване житло. Вони є громадянами країни-агресора, з вини якого відбулися всі ці руйнування. На компенсацію вони не можуть розраховувати з цілком логічних та справедливих обставин.

Отримати гроші відповідно до нового законопроєкту зможуть також об'єднання співвласників багатоквартирних об'єктів, якщо вони здійснюють утримання пошкоджених будівель.

Законодавець передбачив усі нюанси щодо грошової компенсації громадянами України, серед яких і форма отримання коштів. Отримати компенсаційні виплати можна у вигляді:

  • конкретної суми на рахунок;
  • фінансування будівництва знищеного об'єкта;
  • фінансування будівельних робіт із відновлення пошкоджених багатоквартирних об'єктів.

Щоб детальніше розібратися з питанням отримання коштів, необхідно врахувати кілька нюансів. Громадянин, який отримав право на виплату або фінансування, відступатиме право на вимоги до РФ про відшкодування шкоди за зруйноване або пошкоджене майно. Згідно з положеннями законопроєкту 7198, така передача повинна оформлятися шляхом підписання відповідного договору. Таким чином, громадянам, які постраждали внаслідок російської агресії, не потрібно буде чекати рішення Міжнародного суду щодо стягнення коштів з країни-агресора. Відновлювати пошкоджене чи зруйноване житло вони зможуть набагато швидше.

Ще один не менш важливий нюанс щодо можливості отримання виплати – її розмір. У проєкті нормативного акту вказується, що він визначатиметься з урахуванням обсягу шкоди, завданої конкретній будівлі. Для цього буде застосовуватися методика, розроблена урядом. Максимальний розмір виплат не може бути більшим ніж кошти за 150 кв. м за один об`єкт. Законодавець наділяє отримувача правом стати власником нерухомості, яка за своєю вартістю перевищує належну суму, але за умови, якщо він сплатить різницю між вартістю будівлі та розміром компенсації.

Щоб отримати належні за законом виплати, потрібно:

  • написати відповідну заяву;
  • дочекатися рішення Комісії щодо розгляду питань про надання компенсацій;
  • отримати гроші через визначену державою виконавчу службу.

Оформляти компенсацію можна як під час дії воєнного стану, так і протягом трьох місяців після його скасування. Після успішного проходження всіх етапів, які передбачені законом, людина або об'єднання власників має право скористатися послугами будь-яких компаній для відновлення та ремонту вікон або цілого житлового об'єкта.

Компанія «Стандарт вікна» надає якісні послуги зі скління відновлених та відремонтованих будинків. Досвідчені майстри виконують:

  • монтаж металопластикових конструкцій;
  • утеплення балконів;
  • встановлення металопластикових дверей.

Завдяки злагодженій оперативній роботі професійної команди забезпечується безумовний комфорт у кожному будинку.

Заборона на продаж

Незважаючи на актуальність законопроєкту 7198 та його логічність, на чому робить акцент автор та головний спікер Олена Шуляк, деякі правозахисні організації та окремі фахівці відмічають мінуси підходу, який демонструє влада щодо питань отримання належних громадянам компенсацій. Одна з найбільш суперечливих тем – необхідність підписувати постраждалим одночасно з отриманням коштів і зобов'язання про невідчуження житла протягом 3 років після їх отримання.

У такий спосіб законодавець прагне утримати українців від виїзду за кордон відразу після отримання належних їм грошей. Олена Шуляк у коментарях щодо нового закону відкрито каже про те, що український уряд зацікавлений в тому, щоб громадяни залишились у своїй державі. Саме з цією метою було прописане відповідне обмеження. Деякі правозахисники розглядають такий підхід як порушення прав людини та відповідних положень Конституції України.

Можливі недоліки законопроєкту

Деякі пункти законопроєкту 7198 розглядаються правозахисниками як можливі мінуси. Це, у свою чергу, може призвести до незадоволення частини громадян або плутанини під час реалізації закону на практиці. Серед таких аспектів відзначено:

  • Обмеження розміру компенсації (не більше ніж 150 кв. м). Виходить, що далеко не всі громадяни зможуть відновити житло за рахунок державних виплат. Згідно з коментарями, які надає автор законопроєкту, держава не має можливості одразу компенсувати вартість кожного квадратного метра зруйнованої чи пошкодженої нерухомості. А близько 90% постраждалих вкладається в таке обмеження, тому воно й було затверджене.
  • Законопроєкт передбачає численні спрощення ведення будівельних робіт (без процедур закупівлі, експертиз та сертифікації матеріалів). Такий підхід є підставою для виникнення цілком обґрунтованих побоювань з приводу якості будівель, що будуть зводитися. Адже далеко не кожний забудовник ставиться сумлінно до виконання своєї роботи, особливо за відсутності суворого контролю.
  • Відсутність зрозумілих та прозорих принципів розподілу засобів та механізмів контролю за їх використанням.

Начебто цілком логічна на перший погляд ініціатива для швидкого та організованого відновлення України після війни з Росією призводить до численних питань, на які поки що Уряд не має відповідей. Надіємося, що законопроєкт допрацюють і всі незрозумілі та заплутані моменти стануть простими та зрозумілими.